Monday, December 20, 2010

MaSa SiLam, ape Kaitan?

Bismillahirrahmanirrahim..


Alhamdulillah setelah diberi kekuatan...akhirnya dapat la jugak aku menulis di blog ini..Coretanku pada blog ini, mungkin kebanyakannya hasil daripada pengalaman hidup aku sendiri selama bergelar manusia. Ye la, dah mati nanti...tak boleh dah nak tulis2...Sebab tu namanya 'nota sebelum noktah'..


Post pertama ni.......rasa macam seronok pulak nak bincang tentang masa silam...dan kaitannya dengan kita semua..Disebabkan aku ni suka berkawan dengan semua jenis manusia...maka dapatlah aku ambil beberapa kisah2 hidup kawan2 sebagai panduan dalam hidup sendiri...


Aku tak berapa pasti kenapa...kawan2 yang selalu bercerita tentang kisah silam mereka pada aku, ialah yang freehair(please, I'm not discriminating anyone) ..


 Walaupun aku ni prefer pakai pakaian yang labuh2..tapi adik angkat, kakak angkat..termasuk kakak kandungku sendiri seorang yang freehair.. Jadi, ape nak heran..aku pon freehair jugak kat dalam rumah aku..Ok, aku mengaku la, waktu aku darjah 4, aku dah nangis2 dah nak bukak tudung,nak jadi tumpuan ramai orang, nak masuk team olahragawati kat sekolah...memang ramai sangat kawan2 yang freehair waktu tu..Tapi, kakak aku yang waktu tu darjah 6, pujuk aku...yang hebatnya, die pujuk aku untuk terus bersabar dan ingat azab2 Allah kat akhirat nanti...Aku nangis2 lagi sambil ikut dia lari2 1 padang sekolah...(2 orang je) dan tengok rumput2 yang Allah cipta tu..aku tiba2, dalam dilema..terus jadi sangat takut untuk buka tudung..




Tu la aku rasa,  kalau budak2 kecik dah diberitahu tentang azab2 Allah, ciptaan2 Allah...mesti mereka takut dan sedar akan adanya pembalasan atas setiap perbuatan...Tapi, budak2 sekarang, dimomokkan dengan cerita hantu, cerita2 jiwang...jadi ketakutan yang sepatutnya pada Allah dan azabnya, bertukar jadi takutkan hantu! dan takut terlepas cerita jiwang2!! Kuajak btol...sampaikan adik2 aku nak terberak pon, dah taknak tutup pintu tandas tu..Tensionnyaa!!


Ok, back to the topic...Aku amat gemar dengar kisah2 silam yang diceritakan pada aku...Aku ni sensitif sikit orangnya...kadang2, aku pun ikut menangis keluar hingus sama2 sebab terlalu sedih dengan apa yang mereka alami..Ramai kawan2 atau adik2 yang cerita tentang masalah diorang kat aku...memang kebanyakannya aku tak boleh nak settlekan la.. didera abang sendiri, mak bawa masuk lelaki lain dalam rumah, ayah kena sihir...kakak paksa pergi kelab malam dan buat tak senonoh...Yela, yang dah berlalu tetap akan berlalu, and YOU, nak tak nak, kena teruskan hidup..


Aku mungkin cuma mampu berikan kefahaman tentang apa yang kita cari sebenarnya dalam hidup ni...Kalau kita hidup untuk cari keseronokan yang sekejap..silakanlah...tapi, kita akan selalu kecewa, sebab keseronokan tu hanya sekejap je...Carilah ketenangan jiwa yang sebenar...kebahagiaan yang sebenar..Biarkan je ape yang korang dah alami sebelum ni, apa yang korang dah lakukan sebelum ni..Its not gonna change anything if you keep on thinking about it anyway...Bila Allah dah gerakkan hati untuk berubah, JANGAN buat tak tahu je dengan perasaan itu... mungkin itu tanda Allah nak kita kembali padaNya, kembali menangis kepadaNya..Allah nak selamatkan kita...


Setelah begitu banyak cerita-cerita yang aku simpan dalam hati ini, akhirnya aku dapat buat 1 kesimpulan tentang kisah silam ini...dan hubungannya dengan kita semua..Apakah dengan sebab pengalaman hidup kita yang begitu, kita memilih cara hidup yang begitu jauh dengan Allah...? YA, aku sungguh2 sangat bersimpati dengan apa yang telah kamu lalui dan mungkin, masih lagi kamu lalui hingga ke saat ni, tapi aku tak mampu bersetuju jika kamu menyalahkan apa yang berlaku sebagai alasan untuk menjadi seorang yang rosak akhlak..


Waktu aku kecik dulu, baru 5 tahun...waktu tu hari raya..aku memang enjoy sakan la raya dengan adik beradik kat kampung lepas dah 30 hari puasa penuh..(dapat duit!!)..Petang tu, ada sekor kucing yang sangat comel, datang kat aku..aku pun main2 dengan dia, dan entah macam mana, dia pun lari keluar pagar...aku pun pegi  kejar dia..Tiba2 ada sorang lelaki ni peluk aku sekuat2nya sampai aku tak boleh bernafas pun.....aku pun masuk balik pagar..ingatkan nak kunci, tengok2..adik aku masih ada kat luar..aku pun pegi la cuci tangan kat paip sebelah pagar..tiba2 lelaki tadi terus cium aku...Aku yang tak faham apa2 tentang perbuatan keji itu, sekali lagi tak dapat bernafas..Aku cuma rasa marah je sebab tak pernah orang buat macam tu..


Sedih, dalam perjalanan nak ke balai polis, kakak aku cakap, "azi, kau dah takde maruah tau..kawan aku cakap, kalau perempuan kena macam tu, dia dah takde maruah"..MasyaAllah...first time dalam hidup aku, aku belajar menangis tanpa bunyi...begitu hancur hati ini..Jadi, kalau nak ikutkan, aku bolehlah jadikan alasan pengalaman silamku sewaktu 5 tahun itu untuk aku jadi 'the best hugger' atau 'the best kisser'..
Tapi aku tahu,,, perkara tu bukan aku yang minta, bukan aku nak, jadi aku taknak jadikan itu alasan2 untuk membunuh semua kucing2 comel atau membenci semua lelaki!! haha..


Perkara tu jadi rahsia aku bertahun2 sampai lah aku rasa macam nak luahkan pada seorang kawan waktu darjah 6..last2 kawan aku tiba2 jauhkan diri dripada aku..haha..mental budak2 kan...sedih je!! Semakin aku dewasa, aku cuba kenal dengan ayat2 Allah..baru aku faham sesuatu.. Allah mengujiku sesuai dengan kemampuanku...Dia tahu aku kuat untuk hadapi semua tu...Allah tahu, kita sebenarnya boleh jadi insan yang lebih baik dengan semua ujian2 hidup ni...Kawanku, dengan ujian ini, baru kita tahu, adakah kita masih  mampu bersyukur setelah begitu banyak nikmat yang Allah beri, melebihi sedikitnya ujian itu tadi...Adakah kita manusia yang tak reti bersyukur?


MasyaAllah..terima kasih atas ujian yang Engkau berikan, menjadikan aku lebih kuat dari sebelumnya.. Ya Allah, janganlah Kau uji kami dengan ujian2 yang tidak mampu kami tanggung sendiri...agar kami dapat mencari ketenangan dan sentiasa dekat denganMu...amin..


2 comments:

  1. salam... azi,ina pown penah alami mcm yg azi alami.. ya Allah, sedih nye hnya Allah yg tahu.. tp tu sume ujian Allah kan... paling penting jgn krn itu,akhlak kite bertambah rosak.. bile diuji, kite sepatutnye lebih matang n redha.. lebih mendekatkan diri dgn Allah.. bersyukurlah bila diberi ujian krn ujian itu juge adalah rahmat.. Allah syg kite, dats y Dia uji kite.. hadapi ujian dgn sabar dan solat..=)

    ReplyDelete
  2. siti- ye ke ina.. wah! rupanya dah banyak mangsa2 seperti kita! alhamdulillah Allah masih lagi jaga kita..mekacih.

    ReplyDelete